...

Het heeft heel weinig gescheeld of Tenet was wegens de coronacrisis niet in de bioscoop uitgebracht in ons land. Stel je voor dat Tenet een zogenaamde 'straight to dvd' release had gekregen. Als er nu een regisseur is wiens films helemaal tot hun recht komen op het grote scherm is het wel Christopher Nolan. Lang geleden dat we nog zo'n energetische brok cinema zagen. Het Koude-Oorlog-verhaal (schatplichtig dus aan Ian Fleming en John Le Carré) vormt niet de essentie van de film, het enigmatische spel met tijd doet dat des te meer. John David Washington is The Protagonist, een CIA-agent die één woord mee krijgt om de wereld te redden: 'Tenet'. Daarvoor moet hij in contact komen met Sator, een slechterik zoals in de Bondfilms, voortreffelijk vertolkt door Kenneth Branagh. Gedurende 2,5 uur kruip je als kijker in de huid van de protagonist en moeten uw hersenen in 'overdrive' gaan om alles te kunnen volgen. Tweemaal bekijken?Zeker het laatste uur weet je nog amper wanneer hetgeen je ziet zich afspeelt. Meer nog, het hoofdpersonage weet het zelf nog amper. Moet je de film dan twee keer bekijken om hem te vatten? Totaal niet nodig. Ooit interviewden we voor Artsenkrant Tom Tykwer naar aanleiding van Lola Rennt, een film waarin de protagoniste steeds hetzelfde leek te gaan herbeleven maar door een kleine gebeurtenis, de uitkomst toch telkens helemaal anders was. Tykwer omschreef een prent als 'mislukt', indien de kijker die minstens tweemaal moest zien om hem te snappen en hij heel de tijd moet zitten denken tijdens de film en zo zijn beleving schaadt. We citeren Tykwer: "Het merendeel van de bioscoopgangers ziet een film niet nog eens opnieuw." We delen volledig Tykwers mening. Betekent het dat je dan automatisch inhoudsloze cinema moet afleveren? Hoegenaamd niet. Tenet werd her en der inhoudelijke poverheid verweten. Net voor we de bioscoop betraden, hoorden we iemand vertellen: "De film bouwt enorm op naar iets grandioos maar Nolan levert niet en dat doet hij eigenlijk nooit."Christopher Nolan stelde ons alvast alleen nog maar teleur met The Dark Night Rises, verder leverde hij een parcours 'sans faute' af. Naar aanleiding van Tenet herbekeken we Memento, Nolans onwaarschijnlijke langspeelfilmdebuut. Helemaal bij het begin van die film kregen we een scène te zien waar de tijd werd omgekeerd. Dat gegeven blijft Nolan exploreren en laat hij nu culmineren in Tenet. Net zoals bij Interstellar bijvoorbeeld is veel van wat u ziet wetenschappelijk onderbouwd. Tenet gaat niet over tijdreizen maar wel over tijdinversie! Tenet werd in liefst zeven verschillende landen opgenomen, niet toevallig ook in Pompeï.Verder onderzoekWie zich graag wil verdiepen in wat Nolan allemaal in zijn film stak, nog dit. Vele elementen en namen uit de film komen uit de mythologie. Chronologie komt van de Griekse god Kronos, wiens Latijnse variant Saturnus is. Een schilderij van Goya komt voor in de film, Saturnus verslindt zijn zoon. Ten slotte hanteert Nolan het zogenaamde Sator-vierkant. De woorden die u daarin vindt komen als personages of andere items terug in Tenet. Demon, een experiment van James Clerk Maxwell waarin die de Tweede Wet van de Thermodynamica op zijn kop zet, vormt de onderbouw van wat u in Tenet voorgeschoteld krijgt. Wees gerust als dit u allemaal weinig interesseert. Het zijn extraatjes bij een film die helemaal op zich staat, die de nodige concentratie noopt, maar gelukkig zonder dat die u uit uw unieke filmbeleving haalt. Toen we de bioscoopzaal verlieten gingen we richting de roltrap die we voordien naar boven namen. Tot onze grote verbazing ging diezelfde roltrap nu naar beneden. Toeval bestaat niet (in een film van Christopher Nolan).Tenet draait sinds woensdag in de bioscoop en wordt verdeeld door Warner Bros.