Het Klarafestival gaat dit jaar van 13 tot 22 maart volledig digitaal onder het thema 'es ist noch nicht alles verloren'. Deze filosofische bedenking prijkt, in een heel andere context weliswaar, in een Duits treinstation boven het lokaal met verloren voorwerpen.
...
Een jaar geleden, op donderdag 12 maart ging het Klarafestival in Flagey van start met het concert van de Duitse zangeres Ute Lemper en Brussels Philharmonic. Omdat de dreiging van de coronapandemie die week echt doordrong werd beslist dat het concert van Brussels Philharmonic voor een lege zaal zou doorgaan. De rest van het Klarafestival viel toen in het water. Het Klarafestival anno 2021 zet zich en biedt gratis 12 audiovisuele projecten aan via haar website. Hoop staat centraal in deze festivaleditie en de overtuiging leeft sterk dat muziek voor loutering en troost kan zorgen. Ook weerbaarheid en verbinding zijn woorden die geregeld opduiken in de tekst die het festivalthema verduidelijkt.De programma's knipogen naar de corona- én klimaatcrisis. In Songs of Nature bijvoorbeeld, bekijkt men natuur en leefomgeving door de bril van Wim Henderickx en George Frideric Handel. Brockes' teksten voor de Handel-aria's die door B'rock en Ilse Eerens gebracht worden zijn op Chinese natuurlyriek geïnspireerd. Ze vertellen veel over hoe men in de 18de eeuw naar de natuur keek. Later in het programma duikt oude Chinese poëzie op om Mahlers kijk op mens en wereld in das Lied von der Erde te verduidelijken. Naast dit meesterwerk van Gustav Mahler bevat het programma nog enkele klassiekers als de Siefgried Idyll van Richard Wagner en de Metamorphosen van Richard Strauss. Twee componisten krijgen een volledig programma toebedeeld: de Italiaanse renaissancecomponist Carlo Gesualdo, waarvan Philippe Herreweghe met Collegium Vocale in Flagey het vijfde madrigaalboek uitvoert, en de 100 jaar geleden ge- boren Argentijnse componist Astor Piazzolla met zijn door tango geïnspireerde muziek. Er worden verder ook enkele vergeten parels op- gevist zoals een strijkkwartet van Peter Benoit, en er is vooral veel nieuw werk dat hoop en troost moet brengen. Zo vroeg het Klarafestival voor de reeks sound & vision aan zeven duo's (componist en beeldend kunstenaar) een audiovisueel project te ont- wikkelen. Multimedia-artiest Anouk De Clercq rekent daarvoor op de Britse muziekproducer Vessel (Sebastian Gainsborough), pianist-componist Frederik Croene werkt samen met beeldend kunstenaar Karl Van Welden. I solisti, sopraan Lore Binon en acteur Josse De Pauw brengen een verhalend gedicht van Ilja Leonard Pfeijffer op muziek van Frederik Neyrinck tot klinken. De twaalf concerten worden vanuit de concert- locaties van de partners van het Klarafestival gestreamd (Flagey, Bozar, Kaaitheater of Koningin Elisabethzaal). Eén streamingconcert wordt vanuit Berlijn verwacht. Het STEGREIF.orchester zoekt een antwoord op de rol van een orkest in de 21ste eeuw. Listening to the change bevat onder meer een stukje Ode an die Freude waarbij Beethoven slechts het vertrekpunt is waarop elementen uit volksmuziek, blues, jazz en rock ontwikkeld kunnen worden. Ze voeren niet zomaar partituren uit, zitten niet strak in het pak en hebben geen behoefte aan een autoritaire dirigent. Zij hummen een flard Beethoven en zorgen voor een eigenzinnige bewerking.