...

Met de kunsttempel Bourse de Commerce heeft Parijs er een nieuwe publiekstrekker bij. Het 18de eeuwse cirkelvormige bouwwerk is ideaal gelegen in de buurt van Les Halles en het Centre Pompidou dat in 2023 voor 4 jaar sluit voor verbouwingswerken om in pracht en praal te heropenen in 2027 voor zijn 50ste verjaardag. De voormalige goederenbeurs werd inmiddels op briljante wijze omgebouwd tot museum om (een deel van) de gigantische kunstcollectie van de Franse miljardair François Pinault te huisvesten. Succes verzekerd dus. Dat blijkt al uit de lange rijen bezoekers die geduldig staan te wachten aan de inkom van het nieuwe museum. Eenmaal binnen word je meteen overdonderd in de ruime ronde koepelzaal die baadt in het daglicht. Daar word je door de Zwitserse kunstenaar Urs Fischer meteen met de neus op de feiten gedrukt door zijn gigantische in merg en been doordringende installatie gebaseerd op de beroemde 16de eeuwse sculptuur van Giambologna (Jean de Bologne des Flandres), De Roof van de Sabijnse Maagden. Het is een verpletterende ervaring in een zaal die onhoorbaar zingt onder de koepelfresco's, die in 1889 werden aangebracht ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in Parijs. De tentoonstellingszalen situeren zich op de verschillende verdiepingen rond de ronde koepelzaal. De circa 10.000 kunstwerken van meer dan 400 kunstenaars die Pinault in vele decennia heeft verzameld - de Franse miljardair heeft zonet op 21 augustus zijn 85ste verjaardag gevierd - zijn stuk voor stuk door hem zelf gekocht. De man heeft maar één criterium: het werk moet hem persoonlijk aanspreken, raken. Hij kan minutenlang, soms wel uren roerloos naar een werk kijken, om nadien enkele dagen na te denken alvorens een beslissing te nemen. Eens een kunstenaar zijn vertrouwen heeft gewonnen, zal hij die ook blijven volgen. Een van die gelukkigen is Luc Tuymans die twee jaar geleden nog een prachtige solotentoonstelling kreeg in het Palazzo Grassi in Venetië, waarvan u het verslag in Artsenkrant kon lezen.Bourse de Commerce opent met een tentoonstelling waarin Pinault alle registers opentrekt. Onder de logische titel Ouverture worden werken getoond van maar liefst 32 kunstenaars, préférés van François Pinault. Onder hen enkele grote namen - Martial Raysse, Maurizio Cattelan, Marlene Dumas, Thomas Schütte... - maar ook minder bekende goden die tot het kransje rond Pinault behoren. Bij het bekijken van de werken vallen twee dingen op: de figuratieve kunst is helemaal terug van weggeweest en de installatiekunst is nooit weggeweest. Deze twee richtingen lopen als een rode draad doorheen de tentoonstelling. En als je er één woord zou kunnen opplakken om de globaliteit van de werken te typeren, dan opteren we voor 'vervreemding'. En daarin past een kunstenaar als Luc Tuymans wonderwel. De Antwerpenaar is niet op zoek naar schoonheid, maar naar het donkere, het mysterieuze, het ongrijpbare in de mens. Tuymans is tijdens deze ouverture met maar liefst 5 werken aanwezig. Naast schilderkunst en installatiekunst is Pinault ook geïnteresseerd in fotografie, dat blijkt. Ook hier zien we de mens in een vijandige wereld, overgeleverd aan zichzelf en aan duistere machten die hij niet beheerst. Ouverture maakt de hoge verwachtingen helemaal waar. Als je wil zien welke kracht er uitgaat van de nieuwste stromingen in de hedendaagse kunst, dan moet je voortaan in Parijs zijn, in de Bourse de Commerce. Je bent er enkele uren zoet. Geen paniek als je een hongertje hebt. Michel en Sébastien Bras, de tweesterrenkoks uit Laguiole, halen er in hun restaurant La Halle aux Grains op de topverdieping hetzelfde niveau als de kunstwerken die hen omringen: wereldklasse. U krijgt er gratis een fenomenaal uitzicht over Parijs bij. Tijdig reserveren is de boodschap!