De roman van Mary Shelley raakt aan essentiële filosofische en ethische vraagstukken die nog steeds gelden op het vlak van biotechnologie, genetica, informatica en geneeskunde. De noodzaak om parallel met datgene wat we zonet in het leven geroepen hebben, zelf een moreel en emotioneel bewustwordingsproces door te maken, is groter dan ooit in dit hoogtechnologische tijdperk.

Terug naar de bron

Het was in een gesprek tussen de Spaanse regisseur Àlex Ollé, medeoprichter van La Fura dels Baus, en Muntdirecteur Peter de Caluwe dat het idee ontstond om deze opera te creëren naar aanleiding van de 200ste verjaardag (1818) van Mary Shelley's roman Frankenstein, or the Modern Prometheus.

Mark Grey en Àlex Ollé laten de Frankenstein-verfilmingen links liggen en keren terug naar de bron. Ze vroegen Julia Canosa i Serra om Shelley's roman om te werken naar een theatertekst. Het verhaal vertelt over enkele wetenschappers die in een niet nader bepaalde toekomst op de ijsvlakten van de noordpool een ingevroren wezen ontdekken.

Dokter Walton

Één van hen, Dokter Walton, neemt het voortouw om 'het Wezen' tijdens een gewaagd experiment weer tot leven te wekken. Met behulp van hoogtechnologische apparatuur slagen de wetenschappers erin de mentale beelden van 'het Wezen' ook te visualiseren.

In de opera staat de gespannen driehoek centraal tussen Victor Frankenstein, zijn verloofde Elizabeth en het androgyne Wezen. Mark Grey werkte in 1991 in de Munt mee aan de uitvoeringen van John Adams opera The Death of Klinghoffer. Ondertussen heeft hij in de Verenigde Staten ook als componist van zich laten horen. Zijn schriftuur kan best omschreven worden als een zeer inventieve recomposition van divers muzikaal materiaal.

Frankenstein, van 8 tot 20 maart in de Munt te Brussel - www.demunt.be - 02/229.12.11