Wachten wordt beloond: met een vertraging van twee jaar wijden de Vaticaanse Musea in Rome deze zomer een schitterende solotentoonstelling aan landgenoot en multidisciplinair kunstenaar Jean-Michel Folon (1934-2005). U wordt in het Pauselijk Paleis onthaald op een uitgelezen selectie van Folons tekeningen, aquarellen en het beste van zijn befaamde affichekunst.

Troost en hoop

De expo, die het werk is van de Fondation Folon, focust op twee cruciale artistieke lijnen die het oeuvre van de kunstenaar karakteriseren; de aanklacht van sociale ongerechtigheid en het vermogen van kunst om troost en hoop te bieden. Het werk getiteld À propos de la création en de bronzen sculptuur Angelo Custode werden reeds in 2020 door de Fondation Folon geschonken aan de Vaticaanse Musea. Deze zullen ook na afloop van de expositie deel blijven uitmaken van de collectie en zo getuigen van een vruchtbare samenwerking. Tot de ciollectie van de Vaticaanse musea behoren trouwens ook twee werken van Ensor zien.

Typisch Folon

Jean-Michel Folon verwierf in de tweede helft van de vorige eeuw grote internationale bekendheid met zijn dromerig-poëtische aquarellen en zijn naam doet ongetwijfeld een belletje rinkelen als iconische illustrator van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Aanvankelijk oogstte hij vooral succes als illustrator voor Amerikaanse magazines zoals Esquire en The New Yorker. Zijn eenvoudige doch expressieve tekeningen vormden het esthetische fundament voor zijn latere oeuvre dat van een unieke artistieke consistentie getuigt. Typisch Folon zijn rudimentaire lijnen en tekens zoals handen, ogen, pijlen en vogels die samen met een emotioneel kleurgebruik een uitgesproken herkenbaarheid genereren.

Zijn werk werd vanuit de meest uiteenlopende hoeken beïnvloed; van Georges Seurat tot James Ensor, van Giorgio Morandi tot Saul Steinberg, door het expressionisme van Paul Klee en het surrealisme van René Magritte. Folon was een echte artistieke duizendpoot en naast aquarellen, zeefdrukken en etsen maakte hij ook glas-in-loodramen, keramiek, mozaïeken en zelfs decors voor film en theater.

Hij putte zijn creatieve energie uit het contact met anderen en in de loop van zijn leven bouwde hij een netwerk op van gelijkgestemden. Folon onderhield overigens persoonlijke en professionele relaties met Federico Fellini, Pierre Alechinsky, César, Milton Glaser en Woody Allen om er maar een paar te noemen. Hij verstond de kunst om de donkere zijden van het mens-zijn letterlijk te 'belichten' en ze te verbinden met een humanistisch optimisme.

Humanist

Niet alleen als mens, ook als kunstenaar was Folon door en door humanist en raakte met zijn werk telkens weer aan de poëtische kern van de dingen. Een groot deel van zijn oeuvre, en dus ook van de expo die over meerdere kleine zalen is verspreid, is dan ook gewijd aan het thema van de hoop. De andere tentoonstellingsruimtes focussen respectievelijk op de eenzaamheid van het individu in de koude grootstad, de mens in relatie tot de vergankelijke natuur en de destructieve kracht van oorlogsvoering.

Tot slot is er nog een zaal waar Folons bekende en veelgeprezen affiches te zien zullen zijn. Folon durfde de waarheid onder ogen te zien en ernstige thematische accenten te leggen. Maar hij wou meer doen dan enkel aanklagen en bleef koppig geloven in de mensheid en de kracht van kunst. Dankzij de vruchtbare samenwerking van Barbara Jatta, directeur van de Vaticaanse Musea, en de Fondation Folon zijn Folons werken ook vandaag nog verlichting en hoop in een complexe wereld.

Fondation Folon

Wie niet tot in Rome geraakt kan het hele jaar door terecht in de Fondation Folon, ondergebracht in de oude hoeve van het kasteel van Terhulpen (La Hulpe) op het prachtige gewestelijk domein Solvay, één van de mooiste wandelplekken van ons land. Deze schitterende locatie ligt op een steenworp van de hoofdstad en is door de unieke combinatie van natuur en cultuur een bezoek meer dan waard.

Folon zelf herinnerde zich de Solvay-site als 'het park met de duizend Rododendrons' en als natuurvriend kon hij zich geen betere plek voorstellen om er zijn museum te vestigen. In 2000 werd de stichting door de kunstenaar zelf in het leven geroepen en waakt nu, na zijn overlijden, over maar liefst 7000 werken en documenten van de kunstenaar.

Naast werk van Folon vinden in de Fondation Folon ook regelmatig tentoonstellingen rond gastkunstenaars plaats. Ook voor kinderen stippelde het museum een speelse en poëtische ontdekkingsreis uit. Tussen 12 maart en 26 juni 2022 is er werk van toptekenaar en (kinder)boekenillustrator Tomi Ungerer te zien.

Tentoonstelling FOLON. L'etica della poesia. Tot 22 augustus 2022 in de Musea van het Vaticaan. Alle info: museivaticani.va

Fondation Folon, Hoeve van het Kasteel van Terhulpen, Drève de la Ramée 6A, Terhulpen. Info: fondationfolon.be

Wachten wordt beloond: met een vertraging van twee jaar wijden de Vaticaanse Musea in Rome deze zomer een schitterende solotentoonstelling aan landgenoot en multidisciplinair kunstenaar Jean-Michel Folon (1934-2005). U wordt in het Pauselijk Paleis onthaald op een uitgelezen selectie van Folons tekeningen, aquarellen en het beste van zijn befaamde affichekunst. Troost en hoopDe expo, die het werk is van de Fondation Folon, focust op twee cruciale artistieke lijnen die het oeuvre van de kunstenaar karakteriseren; de aanklacht van sociale ongerechtigheid en het vermogen van kunst om troost en hoop te bieden. Het werk getiteld À propos de la création en de bronzen sculptuur Angelo Custode werden reeds in 2020 door de Fondation Folon geschonken aan de Vaticaanse Musea. Deze zullen ook na afloop van de expositie deel blijven uitmaken van de collectie en zo getuigen van een vruchtbare samenwerking. Tot de ciollectie van de Vaticaanse musea behoren trouwens ook twee werken van Ensor zien.Typisch Folon Jean-Michel Folon verwierf in de tweede helft van de vorige eeuw grote internationale bekendheid met zijn dromerig-poëtische aquarellen en zijn naam doet ongetwijfeld een belletje rinkelen als iconische illustrator van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Aanvankelijk oogstte hij vooral succes als illustrator voor Amerikaanse magazines zoals Esquire en The New Yorker. Zijn eenvoudige doch expressieve tekeningen vormden het esthetische fundament voor zijn latere oeuvre dat van een unieke artistieke consistentie getuigt. Typisch Folon zijn rudimentaire lijnen en tekens zoals handen, ogen, pijlen en vogels die samen met een emotioneel kleurgebruik een uitgesproken herkenbaarheid genereren. Zijn werk werd vanuit de meest uiteenlopende hoeken beïnvloed; van Georges Seurat tot James Ensor, van Giorgio Morandi tot Saul Steinberg, door het expressionisme van Paul Klee en het surrealisme van René Magritte. Folon was een echte artistieke duizendpoot en naast aquarellen, zeefdrukken en etsen maakte hij ook glas-in-loodramen, keramiek, mozaïeken en zelfs decors voor film en theater. Hij putte zijn creatieve energie uit het contact met anderen en in de loop van zijn leven bouwde hij een netwerk op van gelijkgestemden. Folon onderhield overigens persoonlijke en professionele relaties met Federico Fellini, Pierre Alechinsky, César, Milton Glaser en Woody Allen om er maar een paar te noemen. Hij verstond de kunst om de donkere zijden van het mens-zijn letterlijk te 'belichten' en ze te verbinden met een humanistisch optimisme.HumanistNiet alleen als mens, ook als kunstenaar was Folon door en door humanist en raakte met zijn werk telkens weer aan de poëtische kern van de dingen. Een groot deel van zijn oeuvre, en dus ook van de expo die over meerdere kleine zalen is verspreid, is dan ook gewijd aan het thema van de hoop. De andere tentoonstellingsruimtes focussen respectievelijk op de eenzaamheid van het individu in de koude grootstad, de mens in relatie tot de vergankelijke natuur en de destructieve kracht van oorlogsvoering. Tot slot is er nog een zaal waar Folons bekende en veelgeprezen affiches te zien zullen zijn. Folon durfde de waarheid onder ogen te zien en ernstige thematische accenten te leggen. Maar hij wou meer doen dan enkel aanklagen en bleef koppig geloven in de mensheid en de kracht van kunst. Dankzij de vruchtbare samenwerking van Barbara Jatta, directeur van de Vaticaanse Musea, en de Fondation Folon zijn Folons werken ook vandaag nog verlichting en hoop in een complexe wereld. Fondation FolonWie niet tot in Rome geraakt kan het hele jaar door terecht in de Fondation Folon, ondergebracht in de oude hoeve van het kasteel van Terhulpen (La Hulpe) op het prachtige gewestelijk domein Solvay, één van de mooiste wandelplekken van ons land. Deze schitterende locatie ligt op een steenworp van de hoofdstad en is door de unieke combinatie van natuur en cultuur een bezoek meer dan waard. Folon zelf herinnerde zich de Solvay-site als 'het park met de duizend Rododendrons' en als natuurvriend kon hij zich geen betere plek voorstellen om er zijn museum te vestigen. In 2000 werd de stichting door de kunstenaar zelf in het leven geroepen en waakt nu, na zijn overlijden, over maar liefst 7000 werken en documenten van de kunstenaar.Naast werk van Folon vinden in de Fondation Folon ook regelmatig tentoonstellingen rond gastkunstenaars plaats. Ook voor kinderen stippelde het museum een speelse en poëtische ontdekkingsreis uit. Tussen 12 maart en 26 juni 2022 is er werk van toptekenaar en (kinder)boekenillustrator Tomi Ungerer te zien.Tentoonstelling FOLON. L'etica della poesia. Tot 22 augustus 2022 in de Musea van het Vaticaan. Alle info: museivaticani.vaFondation Folon, Hoeve van het Kasteel van Terhulpen, Drève de la Ramée 6A, Terhulpen. Info: fondationfolon.be