...

Naast het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie, viert Estland dit jaar de 100ste verjaardag van zijn onafhankelijkheid. Een onafhankelijkheid die echter van 1940 tot 1991 werd onderbroken door de Duitse en Sovjet-Russische overheersing.Sindsdien heeft Estland er op diverse manieren naar gestreefd om een modelstaat te worden. Zo is het land een voortrekker op het vlak van de digitale revolutie. Al sinds 2005 bijvoorbeeld kunnen Esten bij de verkiezingen online hun stem uitbrengen. De inzet op technologie gaat hand in hand met respect voor traditie en natuur. Met 1,3 miljoen inwoners op een oppervlak dat 1,5 keer zo groot is als België, is Estland een van de dunst bevolkte landen van Europa.Op artistiek vlak is Estland bij de meeste Belgen een grote onbekende. De ondertussen 82-jarige Arvo Pärt geniet als componist wereldfaam, maar weinig andere Estse kunstenaars hebben een reputatie die zelfs nog maar bij hem in de buurt komt. Dat geldt zeker voor Estse podiumkunstenaars. Zelfs het Kunsten festivaldesarts, dat heel wat landen artistiek voor het Belgische publiek heeft ontsloten, heeft amper Estse kunstenaars op zijn palmares staan.Onder de vlag Focus on Estonia probeert Bozar daar dit najaar verandering in te brengen. Onlangs was in dat verband de dansvoorstelling Demultiplexia van het NeuroTheatre Collective uit Tallinn te gast - een samengaan van wetenschap en kunst. Via EEG-hoofd telefoons werd de hersenactiviteit van twee dansers vertaald in audiovisueel materiaal dat live geprojecteerd werd. De makers spreken over een 'neurochoreografie'.In hetzelfde kader presenteert Bozar in zijn sedert september 2017 geopend Bozar Lab de expositie The Archaeology of the Screen. The Estonian Example. Ook hierin wordt de verhouding tussen kunst en nieuwe media uitgediept. Sinds de vroege jaren 1990 is een deel van de Estse kunstwereld vol overgave en onafgebroken aan de slag gegaan met nieuwe technologieën. Estland koos duidelijk voor informatietechnologie als een van de hoekstenen van zijn ontwikkeling. Het land lanceerde een uniek project rond digitale administratie dat wereldwijd belangstelling genoot. Het Estse kunstlandschap van de jaren 1990 werd tevens gekenmerkt door een verschuiving in het artistieke model: van de door de Sovjet-Unie gestuurde en gefinancierde kunst naar een vrij en open artistiek milieu, waar veel ruimte was voor nieuwe technologische ontwikkelingen.