...

Berlinde De Bruyckere heeft de voorbije decennia een zeer consequent en herkenbaar oeuvre samengesteld waarin ze een aantal elementen steeds in nieuwe contexten gebruikt met duidelijke thematische boodschappen. Zij legt de link tussen de middeleeuwen en de problematieken die de mens vandaag bezighouden en beroeren. Daarom past haar tentoonstelling zo mooi in het Bonnefanten waar je ook parels van middeleeuwse beeldhouwkunst kunt aanschouwen.Het vermolmde hout brengt De Bruyckere tot leven, net als de dode paarden die tegen elkaar aanschurken als symbolen van Eros en Thanatos. Religie en seksualiteit zijn nu eens latent, dan weer manifest aanwezig in haar werk. Subtiele en minder subtiele verwijzingen naar vluchtelingen en daklozen die een bestaan op de straat leiden en lijden, worden tastbaar in haar zorgvuldig samengestelde installaties. De betekenissen van haar werk balanceren voortdurend tussen lijden en hoop, tussen levenskracht en kwetsbaarheid. Daarvoor gebruikt ze materialen die ze soms jarenlang laat verweren: oude boomstronken, huiden, doeken, touw, hars gepatineerd door de elementen. Minutieus stelt ze met die materialen haar beelden samen. Soms meen je een middeleeuwse koorzang te horen bij het aanschouwen van haar werk, alsof uit de stilte een koraal geboren wordt. Sommige van de getoonde werken zijn ontstaan tijdens de pandemie, onder meer de engel Arcangelo die als een spook rondwaart en bescherming brengt of zou moeten brengen. "Met hun warme, donkere vleugels zorgen de engelen voor beschutting, en zijn ze een toevluchtsoord tegen angst", lezen we. Troost is misschien nog het beste woord om het werk van Berlinde De Bruyckere te omschrijven. Het zoeken naar troost als houvast. Maar tegelijk kerft haar boodschap in de ziel. Een absolute aanrader deze tentoonstelling, waar ook een prachtige boekuitgave van Mercatorfonds en Bonnefanten bijhoort met foto's van de werken van Berlinde De Bruyckere en teksten van Erwin Mortier, Stijn Huijts, Zbigniew Herbert en Berlinde zelf.