Revue Blanche: artistiek tijdschrift rond 1900 en muziekensemble vandaag. Het witte onbeschreven blad als metafoor voor de grote openheid naar uiteenlopende meningen en stromingen.

© Kylli Sparre

Samen met radiomaakster Katharina Smets wordt het ditmaal een muzikale vertelling rond het leven Misia Sert (1872-1950), de koningin van de Parijse salons én van gebroken dromen. De muziek uit haar leven werd door musicologe Sofie Taes bij elkaar gebracht en komt van componisten als Duparc, Poulenc, Satie, Holmes, Stravinsky of Ravel.

Belle Epoque

De partituren werden door Frederik Neyrinck gearrangeerd voor de unieke combinatie van zang, fluit, altviool en harp. De muziek komt alvast uit een uiterst boeiende periode uit het Parijse muziekleven. De meest fascinerende muziek is in die periode vaak voor kleinere bezettingen geschreven: in pianomuziek, liederen of allerlei kamermuziek, ontdekten componisten in Parijs bijzonder waardevolle alternatieven voor de grote 'Kunstmuziek' die decennialang door Duitse componisten werd gedomineerd.

Livemuziek wordt tijdens de voorstelling Misia gemengd met fragmenten en samples uit reportagegeluid en citaten uit Misia's autobiografie. Zo duikt het publiek mee in het pluche van de societysalons en het fluweel van de theaterzitjes. Het kan meelezen over de schouder van de grootste dichters van de Belle Époque. Verhalen, kunstwerken en muziek van toen worden opnieuw tegen het licht gehouden. Revue Blanche belooft "een luisterspel dat de anekdotiek overstijgt, een historische momentopname reflecteert en tegelijk verleidt tot een confrontatie met het nu."


Première Misia door Revue Blanche op 26 januari in deSingel te Antwerpen en daarna in Aartselaar, Zaventem, Gent, Mechelen en Halle - alle data in info op www.revueblanche.be