...

Vlak voor de première van de coronaveilige streamingopera Is this the end? kwam op 9 september het bericht over het onverwachte en tragische overlijden van dirigent Patrick Davin. De Munt rechtte de rug met een symfonisch concert en liedrecital en keek enorm uit naar de eerste échte opera in het eigen theater mét publiek. Dat zou, 100 jaar naar de creatie, Die tote Stadt van Erich Korngold worden.Er werd enorm veel energie in gestopt om een covidcompatibele versie te maken. Zo werd het koor geschrapt en het orkest van 95 naar 57 musici gereduceerd. Directeur Peter de Caluwe verklaarde vorige week op Radio 1 dat de drang om te performen bijzonder groot was, en dat ook het publiek naar voorstellingen als deze smacht. Maar liefst 2.000 mensen stonden in de digitale wachtrij voor een ticket want er mochten maar 568 toeschouwers in de zaal. Voor de tweede voorstelling op zondag 25 oktober was het maximum al tot 200 teruggebracht en een dag later liet het Brussels Gewest alle theaters voor een maand sluiten en mocht er geen enkele voorstelling meer doorgaan.ParallellenNatuurlijk was directeur Peter de Caluwe ontgoocheld, zeker na het uitgebreide overleg en de goedgekeurde protocollen met diverse overheden zowel federaal, de stad als met de crisiscel. Het is ook cynisch dat net nú die tote Stadt op het programma staat, een opera gebaseerd op Georges Rodenbachs Bruges-la-Morte, een van de meesterwerken van het Belgische symbolisme. Luckas Vandertaelen zag de parallel ook en sneerde maandag in De Standaard onder de titel De tragiek van Bruxelles-la-Morte naar het beleid van de Brusselse beleidsvoerders die de ernst van het covid-19-virus maandenlang geminimaliseerd zouden hebben.Wie al tickets had, zal gecontacteerd worden. Hopelijk krijgt wie ontgoocheld achterblijft deze bijzondere voorstelling toch nog eens te zien. De regie van Mariusz Trelin?ski zal hen dan herinneren aan deze barre tijden. Hij sluit de bewoners van die tote Stadt op in doorzichtige doodskisten. Ze hebben niet de kracht om de confrontatie met de buitenwereld aan te gaan, gedoemd tot een eigenaardige emotionele eenzaamheid, in afzondering van hun naasten. Parallellen met de quarantaine zijn overduidelijk.www.demunt.be