...

Anderson werd in 1943 geboren in Goteborg en maakte in 1969, een jaar na zijn afstuderen aan het Zweedse Filmsinstituut, zijn eerste langspeelfilm A Swedish Love Story (En kärlekshistoria). Het succes bij publiek en critici deed Andersson in een depressie belanden.Na het donkerdere Giliap uit 1975 laste hij een pauze in van liefst 25 jaar. In 1981 richtte hij wel Studio 24 op, een onafhankelijk filmbedrijf met eigen studio. In opdracht van Socialstyrelsen, de Zweedse Nationale Raad voor Gezondheid en Welzijn, maakte Andersson in 1987 de kortfilm Something Happened. Het project om die als educatieve film over aids in scholen te tonen werd afgeblazen. De officiële uitleg van de Raad luidde "te donker in zijn boodschap". Misschien niet geschikt voor jongeren, maar zeker de moeite voor volwassen in tijden van coronavirus. U vindt de film in de DVD-box The Roy Andersson Collection. Op youtube.com kan u ook genieten van de meer dan 400 komische reclamespots die Andersson regisseerde. In 1985 - zo verklaart hij zelf op zijn uitermate interessante website (royandersson.com) - besloot de Zweedse filmmaker te stoppen met puur realistische films te maken. Hij zou binnen dat genre toch nooit iets sterker kunnen afleveren dan Ladri di biciclette ( De Fietsendief) van Vittorio de Sica, film die hij zo bewonderde.Andersson vermoedde dat hij niet het talent had om de abstractere cinematografische taal van door hem geliefde grootmeesters als Luis Buñuel of Federico Fellini te hanteren. "Tot ik besloot toch een poging te wagen." Sånger från andra våningen/Songs from the Second Floor werd in 2000 zijn eerste langspeelfilm in die stijl en het eerste luik van de zogenaamde Trilogie van de levenden. Hij won er de juryprijs mee in Cannes. "De nieuwe aanpak liet me toe de levenden met de doden te laten spreken en hen zelfs te ontmoeten. Het bezorgde me volledige vrijheid van expressie de zich in de droomwereld van You, the Living in 2007 zou manifesteren." Zonder die stijlbreuk in 1985 hadden we nooit hilarische scènes, zoals die van Karel X die met zijn leger op weg naar Rusland in de herberg naar het toilet moet, maar dat is bezet. Met dat soort historische figuren steekt Andersson als geen ander de draak. Zo bevat About Endlessness een hilarisch Hitlermoment. De onderliggende boodschap is steeds: 'We zijn allen maar mensen'. Voor zijn nieuwste film haalde Andersson onder andere inspiratie bij de Verhalen van duizend en één nacht: "Mijn bedoeling was dat het publiek zou wensen dat de film nooit zou stoppen, net als de Perzische koning verlangt dat Sheherazade blijft verhalen vertellen."In zijn jonge jaren droomde Andersson ervan schilder, muzikant (hij speelde trombone in een brassband) en schrijver te worden. Uiteindelijk weet hij zowat alles te combineren met zijn filmoeuvre. Heel wat scènes lijken namelijk op tableaus. Vaak laat hij verscheidene personages tegelijkertijd bevriezen. Edward Hopper, Otto Dix of Pieter Bruegel zijn maar enkele schilders die hem daarvoor overduidelijk inspireerden. In About Endlessness zien we drie scènes gebaseerd op Marc Chagall. Op royandersson.com vindt u van andere scènes uit de film sketches door Andersson zelf gemaakt. Zijn cinematografische taal is tot het uiterste uitgepuurd. De film heeft amper dialoog. Zelden gold zo de regel 'laat de beelden voor zich spreken'.In al zijn films komen scènes voor die zich afspelen in de medische sfeer. In About Endlessness krijgt een psychiater een geestelijke over de vloer die zijn geloof verloren is. Religie is een ander stokpaardje van Andersson. Journalisten gekscheerden in Venetië dat hij de meest protestantse filmmaker van het festival zou zijn. Daar moest Andersson eens goed om lachen: "Ook al respecteer ik religie, ik ben zelf niet religieus, ik deed mijn communie maar vooral om een mooi nieuw pak te krijgen." Niemand weet zo fraai menselijkheid en kwetsbaarheid te portretteren als Roy Andersson. Kleine en grote drama's gaan hand in hand en laten je als kijker toch met een filantropisch gevoel de zaal verlaten. Als er één regisseur zou weten iets zinnigs te putten uit de huidige coronacrisis, dan wel deze meester.