David Van Buuren, een naar België uitgeweken Joodse Nederlander, slaagde er als bankier in een fortuin te vergaren en besteedde dat verstandig in kunst. De woning van het echtpaar Van Duuren, aan de rand van Brussel, is geïnspireerd door de Amsterdamse art-deco-stijl wat zich uit in Mondriaanachtige geometrische lijnvorming. Gustave Van de Woestyne was een vriend des huizes, net als Koningin Elisabeth, de jonge Boudewijn, maar ook David Ben-Gourion, Coco Chanel, Sergei Diaghilev en kunstenaars als Raoul Dufy, René Lalique, René Magritte die ontvangen werden in de muziekkamer met de prachtige art-deco-piano waarop Erik Satie ooit zijn beroemde Gymnopédies gespeeld heeft.

Amsterdamse school

David en Alice Van Buuren hebben het huis laten bouwen in de Roaring Twenties. De buitenarchitectuur is typisch voor de zogeheten Amsterdamse school, terwijl het interieur meer de internationale art deco toont. Interieur en kunst zijn wonderwel op elkaar afgestemd. Tapijten en glas-in-loodramen zorgen voor warme kleuraccenten. Pronkstuk is ook de tuin, met het labyrint en de rozentuin, waar de muziekkamer op uitgeeft. Ontwerper is de befaamde tuinarchitecten Jules Buyssens en René Pechère. Voor hun ontwerp vonden ze hun inspiratie in de geometrische lijnen van de art deco. Tijdens WOII nam het echtpaar Van Buuren echter de vlucht naar Amerika, om na de oorlog terug te keren naar hun woonplaats in Ukkel.

Perfecte symbiose

Dat unieke, strakke maar warme decor, vormt de ideale omlijsting om toppers uit de klassieke Afrikaanse kunst te tonen. Dat begreep de Brusselse galeriehouder Didier Claes die op uitnodiging van Van Buuren-conservator Isabelle Anschap een selectie Afrikaanse kunst uit diverse privécollecties mocht presenteren. Didier Claes is ook de stuwende kracht achter het Brusselse Bruneaf, een van de grootste beurzen voor Afrikaanse kunst ter wereld.

De symbiose werkt perfect: een Songye-masker bij een expressionistisch naakt van Gust de Smet, een selectie Kota-grafbeelden op de piano van Satie, rijzige Mumuye-beelden met de tuin als achtergrond, pikzwarte maskers van de Baule, Dan en Senufo, een glimmende Fang-sculptuur en een subliem Lega-masker als hoogtepunten van de Afrikaanse canon. "Een subtiele selectie Afrikaanse kunstwerken die perfect de ziel van het museum aanvoelen en hier een verrassend expressieve band mee smeden", lezen we in de zaaltekst.

Van de Woestyne, Valerius De Saedeleer, Rik Wouters en andere Vlaamse topartiesten voelen zich goed bij deze Afrikaanse aanwezigheid. Jammer dat de Nederlandse Parijzenaar Kees Van Dongen dit feestje moet missen. Zijn schilderij La Penseuse uit het magische jaar 1907 werd in juli 2013 door dieven van de haak gehaald en is nu vervangen door een kopie. De aanwezigheid van de Afrikaanse krachtbeelden is de beste remedie om dieven op afstand te houden.

Afrikaanse kunst in het Museum Van Buuren, Leo Errerastraat 41, Brussel. De expo loopt tot 1 maart, open van 14u tot 17u30, dinsdag gesloten. Info: www.museumvanbuuren.be

David Van Buuren, een naar België uitgeweken Joodse Nederlander, slaagde er als bankier in een fortuin te vergaren en besteedde dat verstandig in kunst. De woning van het echtpaar Van Duuren, aan de rand van Brussel, is geïnspireerd door de Amsterdamse art-deco-stijl wat zich uit in Mondriaanachtige geometrische lijnvorming. Gustave Van de Woestyne was een vriend des huizes, net als Koningin Elisabeth, de jonge Boudewijn, maar ook David Ben-Gourion, Coco Chanel, Sergei Diaghilev en kunstenaars als Raoul Dufy, René Lalique, René Magritte die ontvangen werden in de muziekkamer met de prachtige art-deco-piano waarop Erik Satie ooit zijn beroemde Gymnopédies gespeeld heeft.Amsterdamse schoolDavid en Alice Van Buuren hebben het huis laten bouwen in de Roaring Twenties. De buitenarchitectuur is typisch voor de zogeheten Amsterdamse school, terwijl het interieur meer de internationale art deco toont. Interieur en kunst zijn wonderwel op elkaar afgestemd. Tapijten en glas-in-loodramen zorgen voor warme kleuraccenten. Pronkstuk is ook de tuin, met het labyrint en de rozentuin, waar de muziekkamer op uitgeeft. Ontwerper is de befaamde tuinarchitecten Jules Buyssens en René Pechère. Voor hun ontwerp vonden ze hun inspiratie in de geometrische lijnen van de art deco. Tijdens WOII nam het echtpaar Van Buuren echter de vlucht naar Amerika, om na de oorlog terug te keren naar hun woonplaats in Ukkel.Perfecte symbioseDat unieke, strakke maar warme decor, vormt de ideale omlijsting om toppers uit de klassieke Afrikaanse kunst te tonen. Dat begreep de Brusselse galeriehouder Didier Claes die op uitnodiging van Van Buuren-conservator Isabelle Anschap een selectie Afrikaanse kunst uit diverse privécollecties mocht presenteren. Didier Claes is ook de stuwende kracht achter het Brusselse Bruneaf, een van de grootste beurzen voor Afrikaanse kunst ter wereld. De symbiose werkt perfect: een Songye-masker bij een expressionistisch naakt van Gust de Smet, een selectie Kota-grafbeelden op de piano van Satie, rijzige Mumuye-beelden met de tuin als achtergrond, pikzwarte maskers van de Baule, Dan en Senufo, een glimmende Fang-sculptuur en een subliem Lega-masker als hoogtepunten van de Afrikaanse canon. "Een subtiele selectie Afrikaanse kunstwerken die perfect de ziel van het museum aanvoelen en hier een verrassend expressieve band mee smeden", lezen we in de zaaltekst.Van de Woestyne, Valerius De Saedeleer, Rik Wouters en andere Vlaamse topartiesten voelen zich goed bij deze Afrikaanse aanwezigheid. Jammer dat de Nederlandse Parijzenaar Kees Van Dongen dit feestje moet missen. Zijn schilderij La Penseuse uit het magische jaar 1907 werd in juli 2013 door dieven van de haak gehaald en is nu vervangen door een kopie. De aanwezigheid van de Afrikaanse krachtbeelden is de beste remedie om dieven op afstand te houden.Afrikaanse kunst in het Museum Van Buuren, Leo Errerastraat 41, Brussel. De expo loopt tot 1 maart, open van 14u tot 17u30, dinsdag gesloten. Info: www.museumvanbuuren.be