Yves Klein en de performancekunst in Bozar

11/04/17 om 06:00 - Bijgewerkt op 06/04/17 om 16:30

Zowat 1150 bezoekers waren naar het Paleis voor Schone Kunsten afgezakt om de vernissage van de tentoonstelling 'Yves Klein. Theatre of the Void' bij te wonen. Het moet ongeveer een record zijn voor een vernissage in Bozar. De Franse kunstenaar die in 1962 op 34-jarige leeftijd aan een hartaanval overleed is vandaag de dag razend populair. De opening van de expo werd opgeluisterd door twee bijzondere performances.

Yves Klein en de performancekunst in Bozar

Jan Fabre en Lisbeth Gruwez: een beeld uit de danssolo 'Quando l'uomo principale è una donna'. © Foto & Copyrights: Wonge Bergmann

De tentoonstelling was eerder al in Tate Liverpool te zien. U las allicht het verslag in Artsenkrant. Bozar doet er nog een schepje bovenop en maakt van de gelegenheid gebruik om Yves Klein te eren met een mooi programma van performances in de expositiezalen. De Antropometrieën van Yves Klein, waarbij vrouwen zich met verf besmeurden alvorens hun contouren aan het doek toe te vertrouwen, zijn op het geheugen gegrift.

Tijdens de openingsavond bracht Miet Warlop wat heet een vluchtige fantasie op poten, een live sculpturaal gebeuren waarbij ze als een paard door de expositieruimten galoppeerde. Pieter Vandenbosch liet in een afgeschermde en doorzichtige ruimte, in het bijzijn van een aantal goed ingepakte toeschouwers verf in het rond spatten met springstoffen. Oordopjes werden uitgedeeld.

In de loop van de tentoonstelling die duurt tot 20 augustus zullen op geregelde tijdstippen nog performances worden opgevoerd. Een overzicht:

Alexandra Pirici & Manuel Pelmus

(19 & 21 april van 15u tot 18u - 20 april van 18u tot 21u)

De Roemeense kunstenaars trokken de aandacht tijdens de Biënnale van Venetië 2013. Samen met een stel performers banen ze zich een weg door de kunstgeschiedenis en verbeelden ze het immateriële erfgoed dat rondslingert in het collectieve geheugen.

Marvin Gaye Chetwynd

(23 april - 11u tot 11u30 en 15u30 tot 16u)

De geschiedenis en de huidige staat van yoga wordt tegen het licht gehouden. Tussen de oefeningen door maken ze sprongen naar het werk van Yves Klein en zijn bijzondere verhouding met judo.

Nick Steur

(29 april van 10u tot 18u)

Een peilen naar de kracht van water, meer bepaald vallende druppels. In dialoog met de expo komt een gesprek op gang over kleur, vorm, tijdelijkheid van een lichaam en de eeuwigheid van Kleins 'immateriële' sporen.

Andros Zins-Browne

(29 april van 11u tot 13u en 14u tot 18u)

Deze choreograaf en danser graaft in zijn persoonlijke choreografiegeschiedenis en draait het gangbare creatieproces van een choreografie om.

Ian Whittlesea

(22 juni van 20u tot 21u)

Een identieke tweeling voert tergend langzaam judobewegingen op. Yves Klein zei: "Judo is kunst. Een kunst zoals hemelse muziek er een is, omdat het keer op keer moet worden opgevoerd als je het wil bekijken of beluisteren."

Jan Fabre/Lisbeth Gruwez

(13 juli van 20u tot 21u)

Jan Fabre liet zich voor de videoproductie van de danssolo Quando l'uomo principale è una donna inspireren door Yves Kleins Antropometrieën waarbij lichamen door de ruimte gleden als levende verfborstels. Danseres en choreografe Lisbeth Gruwez bevindt zich onder een hemel van flessen waaruit olie druppelt, gutst en spettert, onder de tonen van Volare van Dominic Modungo.

Miet Warlop

(20 augustus van 20u tot 21u)

Tijdens de finissage van de expositie leidt de kunstenares je binnen in een wereld van broze verbeeldingen en laat ze een stel creaturen, sculpturen en tableaux vivants los in de Hortazaal van het Paleis voor Schone Kunsten. Niet te missen.

Info: www.bozar.be