Week van de Klank besteedt aandacht aan gehoorschade

25/01/18 om 07:00 - Bijgewerkt om 14:20

Bron: Artsenkrant

De Week van de Klank is niet alleen een festival maar ook een maatschappelijk gebeuren dat besluitvormers en burgers bewust maakt van het belang en de kwaliteit van de geluidsomgeving. Er is wat te beleven op twintig plaatsen in Brussel, zowel in openbare gebouwen (Flagey, Botanique, Muziekinstrumentenmuseum...) als in privéhuizen of op verrassende plekjes.

Week van de Klank besteedt aandacht aan gehoorschade

Beeld van twee barokmuzikanten uit de tuinen van het Kurfürstliches Palais in Trier. Oorschade is van alle tijden. © © Heinz-Dieter Falkenstein/Belga Image

Naast informatie en educatie komen alle soorten kunst aan bod tijdens De Week van de Klank: van tentoonstellingen, workshops, films tot concerten. Het festival focust op een zeer breed publiek, zowel jongeren als gezinnen met kinderen of een ouder publiek vinden er hun gading.

Gehoorschade

Op dinsdag 30 januari staat de Botanique helemaal in het teken van gehoorgezondheid en geluidsniveaus. Er zijn die dag gesprekken, testen, conferenties en een ~Label 90 dB Concert~! in aanwezigheid van gehoorspecialisten. De film Oorsuizen! Een inzicht van Marie-Paule Thill (UMC Sint-Pieter Ziekenhuis)en Marc Vander Ghinst (Erasmusziekenhuis) wordt vertoond. Deze NKO-specialisten worden steeds vaker geconfronteerd met jongeren met gehoorproblemen door te hoge geluidsniveaus. Na de presentatie is er ruimte voor vragen en antwoorden.

Tijdens andere sessies worden diverse geluidssterktes gedemonstreerd. Er zijn ook ervaringsdeskundigen zoals Marc Ysaye die drummer is en directeur van de openbare radio Classic 21. Hij werd geconfronteerd met tinnitus en hyperacusis en benadrukt het belang van preventie. Andere komen getuigen over hun gehoorschade in De Tuut van Tegenwoordig over hoe moeilijk het is met oorsuizen te leven. De dag wordt afgesloten in het Muziekconservatorium van Brussel met een concert met alleen diepe bastonen.

Tijdens een poëtische klankwandeling doorheen de straten van Elsene, een concept van Astrid Haerens, kunnen de Geluiden van de stad ontdekt worden. En het Huis van Eustachius presenteert in het RITCS Spanje & andere verzinsels, een geluidsinstallatie rond vijf absurde verhalen van de Nederlandstalige auteur Hugo Matthysen.

Luisteren naar stilte

Op zondag 4 februari sluit het festival af met een hele dag rond John Cage (1912-1992). Deze Amerikaanse componist is meer dan de beroemde componist van 4'33, waarmee hij alle omgevingsgeluiden tot een luisterervaring en compositie promoveerde.

Cage verwijst naar de Zen-boeddhistische gedachte dat stilte je ontvankelijk maakt voor al wat is. De muziek ontstaat dan uit de activiteit van de luisteraar, als deze tenminste bewust wil luisteren: "Composing is one thing, performing is another, listening is a third", klonk het bij Cage.

Stephane Ginsburgh, pianist en artistiek coördinator van de Cage-dag, typeert Cage als een "zoete dromer met een vredige glimlach die als één van de eersten geluid bestudeerde in echt al zijn facetten, en niet uitsluitend muzikaal".

Tijdens de Cage-dag komt werk voor piano, voor stem en voor ensemble aan bod. Zo is er Daan Vandewalle die de fascinerende Preludes en Interludes voor prepared piano vertolkt. Ginsburgh speelt ook zelf een pianorecital met onder meer werk van John Cage, George Crumb en Peter Eötvös, componisten die door astronomische concepten en objecten geïnspireerd werden. Er zijn ook improvisaties op de Cage-dag, een tentoonstelling met onder meer grafische partituren van Cage en films. 's Avonds staat onder meer Living Room Music op het programma in Studio 4 bij Flagey. Ook in dat werk roept Cage dezelfde vragen op: Wat is geluid? Wat is muziek? Wat is kunst?

De week van de klank: van 29 januari tot en met 4 februari op een 20-tal locaties in Brussel - de activiteiten zijn gratis, reserveren is sterk aanbevolen - www.deweekvandeklank.be.