...

Het tienjarig bestaan van het Musée du Quai Branly werd in juni feestelijk gevierd. Gewezen president Jacques Chirac heeft dan wel zijn naam niet kunnen schenken aan 'zijn' museum, cfr. Pompidou, er werd wel een tentoonstelling met zijn naam geïnaugureerd: Jacques Chirac ou le dialogue des cultures. Daarin worden de culturele ideeën van Chirac uit de doeken gedaan die - we citeren - "ertoe bijgedragen hebben Europa te verlossen van zijn etnocentrisme en de wereldculturen met meer belangstelling en respect te bejegenen". Dat kan tellen!Gelukkig zijn er nog andere boeiende tentoonstellingen in het Musée du Quai Branly, in de eerste plaats de grensverleggende expositie Persona. Etrangement humain die toont waarvoor Quai Branly model staat, met name de wereldkunsten van alle continenten, van alle tijden geconfronteerd met hedendaagse creaties in een wervelende opstelling. Persona is misschien wel de mooiste, alleszins de meest verbazingwekkende expositie die het museum aan de Seinekaai in tien jaar tijd heeft gebracht. De tentoonstelling heeft bovendien een verrassend Belgisch tintje (zie kader). Thema is de mens, beter gezegd de uitbeelding van de mens, nog beter de bezielde uitbeelding van de mens die beschikt over mysterieuze krachten die ons helpen ons bestaan in een vreemde wereld te kaderen. Zoals de robot en kunstliefhebber Robinson (2011) doorheen de tentoonstelling wandelt en de kunstwerken monstert, zo komen de beelden en objecten allerhande, die de mens in zijn spirituele betekenis voorstellen, tot leven. En zo val je als toeschouwer van de ene verbazing in de andere.De geesten zijn uit de fles en komen tot leven in allerlei films. Zelfs de medische wetenschap doet een duit in het zakje om te trachten de geesten te bezweren. Met zoveel geesten om je heen moet je immers beroep doen op specialisten om het onheil af te wimpelen. Wetenschappers gingen erg ver in het experimenteren met magnetisme, met telepathie, met levitatie. Psychografieën werden ontwikkeld die de hersenactiviteit konden meten, de dokter had een speciale trousse met instrumenten waarmee hij de geesten en spoken kon bestrijden. De trousse die in Quai Branly getoond wordt komt trouwens uit het Brusselse Museum voor het Bovennatuurlijke, Surnateum, dat een belangrijke bijdrage tot deze tentoonstelling heeft geleverd.