The Killing of a Sacred Deer: chirurgische thriller

02/11/17 om 23:00 - Bijgewerkt op 03/11/17 om 09:04

In 'The Killing of a Sacred Deer' staat de briljante chirurg Steven (Colin Farrell) onverwachts voor een schier onmogelijke keuze. Regisseur Yorgos Lanthimos ('The Lobster') kreeg voor deze ijzingwekkend briljante prent een scenarioprijs in Cannes en ook Nicole Kidman werd voor haar rol bekroond.

Op het internet vind je video's en massaal veel artikels met uitleg door cast en crew. Wij sprokkelden de belangrijkste analyses van de regisseur voor u samen, met focus op de ziekenhuissetting en de artsenpersonages. Wees gerust: u komt niets te weten dat uw kijkervaring kan schaden. We raden u ook ten stelligste aan op voorhand zo weinig mogelijk informatie over deze bijster originele prent te lezen.

Een nooit eerder ervaren cinema-ervaring krijgt u voor de prijs van een bioscoopticket. The Killing of a Sacred Deer ziet u best in de cinema: elders komt de mysterieuze kracht van beeld en script veel minder tot zijn recht. Meer dan wat we u hieronder meegeven hoeft u vooraf niet te weten.

Steven (andermaal puike rol van Colin Farrell) is getrouwd met Anna, oogarts vertolkt door Nicole Kidman (die weer helemaal op het toppen van haar kunnen speelt). Carrièrematig, relationeel en familiaal met de twee kinderen loopt voor Steven en Anna alles naar wens. Steven heeft geheimzinnige afspraken met een jongen Martin (rol van Barry Keoghan, ook in Dunkirk te bewonderen) die hij een of andere steun lijkt te bieden.

Beetje bij beetje kom je als toeschouwer meer te weten in een film die vanaf de eerste seconde beklijft. The Killing of a Sacred Deer deelt elementen met Sophie's Choice, We need to Talk About Kevin en Michael Haneke's Funny Games.

Medische omgeving

Als openingsscène vond regisseur-scenarist Yorgos Lanthimos een lange close-up van een hartoperatie vanzelfsprekend. "Het voelde juist aan: een film over een hartchirurg die opent met een hart. In het oorspronkelijke script was deze scène veel langer, met heel wat shots van de artsen en scalpels en machines in het operatiekwartier. De eigenlijke operatie die u te zien krijgt, zouden we vooraf draaien. Die scène had heel wat voeten in de aarde, door een massa aan protocol. Ook moest al onze apparatuur worden gesteriliseerd. Toen die scène ingeblikt was, werd echter meteen duidelijk dat de eerder geplande langere take niet meer hoefde."

Niet alleen zijn de hoofdpersonages artsen, heel wat scènes spelen zich af in een ziekenhuis. Een heikel medisch thema vormt trouwens een van de sleutels van de film.

Lanthimos: "Wij vonden het belangrijk dat het ziekenhuis een eigentijdse look had en zeker niet de typische wat gothic aandoende aanblik die je vaak in films ontwaart. Het staat als het ware in contrast met het genre waar de film deels bij aanleunt. Niemand mocht de indruk krijgen dat dit het typische angstaanjagende ziekenhuis is en tot het besef komen dat er een en ander mis zou kunnen gaan. Alle wetenschappelijk professionalisme is voorhanden en het hoofdpersonage is een succesvol en gewaardeerd arts. Van bij de start kozen we bewust voor een camerasetting die haast een aparte entiteit in de film is, een bovenaardse aanwezigheid als het ware die onzichtbaar toekijkt vanuit extreem hoge of lage hoeken, steeds de personages achtervolgend. De camera op die manier voeren leek het best bij het verhaal te passen en eens je dan komt filmen in het ziekenhuis met die gigantische gangen, dan maak je daar natuurlijk gretig gebruik van."

Ambiguïteit

Met The Killing of a Sacred Deer levert Lanthimos (opnieuw samen met co-scenarist Ethymis Filippou) een nog bizarder scenario af dan voor The Lobster, zijn vorige prent waarvoor we hoofdrolspeler Colin Farrell interviewden. De film verzuipt in de ambiguïteit die de dokter voor onmogelijke dilemma's en antwoorden stelt.

De dialogen zijn andermaal fascinerend 'weird' met personages die een lange uitleg mogen declameren, vaak op een emotieloze, monotone wijs. We sluiten ter illustratie af met enkele van de meer gestoorde zinsneden uit de film. Op een receptie vraagt een bevriend personage de chirurg hoe het met de kinderen gaat. De chirurg antwoordt: "Onze dochter is vorige week beginnen menstrueren", waarop de echtgenote van de chirurg er aan toe voegt: "Je moet dringend eens samen met je vrouw bij ons komen dineren".

The Killing of a Sacred Deer wordt wel eens omschreven als 'the feelbad movie of the year'. Voor echte filmliefhebbers is het meteen ook dé kijkervaring van 2017.

The Killing of a Sacred Deer draait in de bioscopen en wordt verdeeld door Imagine Film.