Margarita Carmen Cansino werd geboren in 1918 als dochter van een danser en een showgirl. Hollywood vormde haar om (lees delatiniseerde) haar tot flamboyante diva in Gilda en femme fatale in The Lady from Shangaï van haar echtgenoot Orson Welles.

You Were Never Lovelier levert het bewijs dat ze als danseres (zoals ze zichzelf het meest zag) de lievelingspartner van Fred Astaire was. Uit haar supersensuele vertolkingen zou je nooit afleiden dat achter deze 'all American love goddess' heel wat levenstragiek schuilging. Check het internet maar eens en wees verbijsterd.

Haar eerste verschijning in de film noir Gilda blijft tot op heden een van meest overrompelend ooit: "Gilda, are you decent?" Hoe prikkelend kan het simpele woordje 'Me' wel zijn als antwoord? Geen toeval dat die 10 seconden durende clip in dit digitale tijdperk zo vaak gebruikt wordt als avatar (www.youtube.com/watch?v=CUQvITehr34). Met haar lange handschoenenstriptease tijdens het zingen van Put the Blame on Mame krijgt Gilda een ander hoogtepunt.

Rita Hayworth blijft een tijdloos fenomeen. Onlangs zagen we in Bilbao een kroeg die haar naam droeg, Stef Kamil Carlens scandeerde op dEUS' Fell of the Floor Man ontelbare malen haar naam en een van de mooiste odes werd gebracht in de film The Shawshank Redemption waar de gevangenen enig soelaas vonden dankzij een poster van Rita Hayworth. Geniet dankzij Cinematek van deze nooit vergane glorie.

Cyclus Rita Hayworth van 1 tot 26 september in Cinematek, Brussel. Info: www.cinematek.be.

Margarita Carmen Cansino werd geboren in 1918 als dochter van een danser en een showgirl. Hollywood vormde haar om (lees delatiniseerde) haar tot flamboyante diva in Gilda en femme fatale in The Lady from Shangaï van haar echtgenoot Orson Welles. You Were Never Lovelier levert het bewijs dat ze als danseres (zoals ze zichzelf het meest zag) de lievelingspartner van Fred Astaire was. Uit haar supersensuele vertolkingen zou je nooit afleiden dat achter deze 'all American love goddess' heel wat levenstragiek schuilging. Check het internet maar eens en wees verbijsterd. Haar eerste verschijning in de film noir Gilda blijft tot op heden een van meest overrompelend ooit: "Gilda, are you decent?" Hoe prikkelend kan het simpele woordje 'Me' wel zijn als antwoord? Geen toeval dat die 10 seconden durende clip in dit digitale tijdperk zo vaak gebruikt wordt als avatar (www.youtube.com/watch?v=CUQvITehr34). Met haar lange handschoenenstriptease tijdens het zingen van Put the Blame on Mame krijgt Gilda een ander hoogtepunt.Rita Hayworth blijft een tijdloos fenomeen. Onlangs zagen we in Bilbao een kroeg die haar naam droeg, Stef Kamil Carlens scandeerde op dEUS' Fell of the Floor Man ontelbare malen haar naam en een van de mooiste odes werd gebracht in de film The Shawshank Redemption waar de gevangenen enig soelaas vonden dankzij een poster van Rita Hayworth. Geniet dankzij Cinematek van deze nooit vergane glorie.Cyclus Rita Hayworth van 1 tot 26 september in Cinematek, Brussel. Info: www.cinematek.be.