Fragmenten uit het Hooglied worden al eeuwenlang door componisten op muziek gezet. Collegium Vocale mocht grasduinen in de vele fascinerende polyfone uitwerkingen. Serge Verstockt maakte daarnaast bewerkingen en ook nieuwe muziek, hedendaagse klankbouwwerken en ook imponerende beeldprojecties. Het uiteindelijk resultaat zal een live-installatie worden, die in een kerk gepresenteerd wordt. ChampdAction en Collegium Vocale Gent verkennen het Hooglied als een protestlied tegen maatschappelijke beknotting, begrenzende machten en opgetrokken muren.

De vrouw centraal

"In de zoektocht naar de vele manieren waarop het Hooglied wordt geïnterpreteerd kwamen we bij de visie van de Nederlandse theoloog Mimi Deckers-Dijs terecht", zegt dramaturg Tobias Kokkelmans. "Zij zet de vrouw centraal in het Hooglied. Deze vrouw, die een donkere huidskleur heeft, hoort niet tot de elitaire kliek in de paleizen. Ze werkte op het land en was misschien ook uitheems. Haar verhaal gaat over hoe ver iemand kan gaan voor de liefde, en daarbij ook tegen de grenzen van het systeem aan kan lopen. De vrouw wordt vernederd en geslagen door de wachters van de stad. Dat houdt haar echter niet tegen. Dit Bijbelboek ontstond in een tijd dat er polemiek ontstond tussen verschillende fracties in het Jodendom, en het gaat de confrontatie aan met de meer conservatieve krachten die uitheemse krachten wilden weren. De donkere, vreemde vrouw in het Hooglied is echter zelfverzekerd. Ze zegt: 'Ik mag er zijn', en ze getuigt dat de liefde van God ook in haar brandt. Zo zien ook wij door de ogen van Mimi Deckers-Dijs het Hooglied als een protestsong. En dat vertellen we ook in de proloog van de voorstelling."

Het hele spectrum van de liefde

"De positieve en negatieve aspecten van de liefde komen aan bod", gaat Tobias Kokkelmans verder. "Het Hooglied behandelt het hele spectrum dat tot de liefde behoort: extase, hoop, zekerheid, twijfel, schuld, veiligheid, angst, geborgenheid, verlatenheid, illusie, desillusie, alle registers worden opengetrokken. Lassus en Palestrina drukten dat gamma uit in hun muziek en ook Serge Verstockt heeft een heel breed palet akoestische en elektronische middelen ter beschikking om dynamische bewegingen te maken van het extatische naar het donkere."

Al deze indrukken als een muzikale en visuele vertaalslag van het Hooglied, worden in Canticum Canticorum gespreid over verschillende muzikale installaties die in een kerk opgesteld worden en waar het publiek naartoe kan stappen. De voorstelling houdt het midden tussen een concert, een poëzievoordracht en een installatie. "Serge Verstockt wilde de voorstelling breder maken dan een christelijke benadering en het Hooglied actualiseren", besluit Tobias Kokkelmans. "Ook in zijn beeldtaal zie je een dynamisch palet dat gaat van de ongebreidelde hartstocht tot aan de muren die begrenzen en verbieden. Enerzijds is er de euforie van het lichaam met Het zotte geweld van Rik Wouters en danseres Isadora Duncan als inspiratiebronnen en anderzijds zijn er 0beelden van ommuurde steden, door oorlog verwoeste steden, overal ter wereld, vroeger en nu. Voortdurend laveert de voorstelling tussen donkere diabolische oorlogssituaties en het geëxalteerde, van abstract tot concreet."

Canticum Canticorum. Op 19 april om 21 uur in de Sint-Machariuskerk in Gent. Op 21 april om 22 uur in de Sint-Michielskerk in Antwerpen.

Info: http://www.champdaction.be/nl/canticum-canticorum/

Fragmenten uit het Hooglied worden al eeuwenlang door componisten op muziek gezet. Collegium Vocale mocht grasduinen in de vele fascinerende polyfone uitwerkingen. Serge Verstockt maakte daarnaast bewerkingen en ook nieuwe muziek, hedendaagse klankbouwwerken en ook imponerende beeldprojecties. Het uiteindelijk resultaat zal een live-installatie worden, die in een kerk gepresenteerd wordt. ChampdAction en Collegium Vocale Gent verkennen het Hooglied als een protestlied tegen maatschappelijke beknotting, begrenzende machten en opgetrokken muren.De vrouw centraal"In de zoektocht naar de vele manieren waarop het Hooglied wordt geïnterpreteerd kwamen we bij de visie van de Nederlandse theoloog Mimi Deckers-Dijs terecht", zegt dramaturg Tobias Kokkelmans. "Zij zet de vrouw centraal in het Hooglied. Deze vrouw, die een donkere huidskleur heeft, hoort niet tot de elitaire kliek in de paleizen. Ze werkte op het land en was misschien ook uitheems. Haar verhaal gaat over hoe ver iemand kan gaan voor de liefde, en daarbij ook tegen de grenzen van het systeem aan kan lopen. De vrouw wordt vernederd en geslagen door de wachters van de stad. Dat houdt haar echter niet tegen. Dit Bijbelboek ontstond in een tijd dat er polemiek ontstond tussen verschillende fracties in het Jodendom, en het gaat de confrontatie aan met de meer conservatieve krachten die uitheemse krachten wilden weren. De donkere, vreemde vrouw in het Hooglied is echter zelfverzekerd. Ze zegt: 'Ik mag er zijn', en ze getuigt dat de liefde van God ook in haar brandt. Zo zien ook wij door de ogen van Mimi Deckers-Dijs het Hooglied als een protestsong. En dat vertellen we ook in de proloog van de voorstelling."Het hele spectrum van de liefde"De positieve en negatieve aspecten van de liefde komen aan bod", gaat Tobias Kokkelmans verder. "Het Hooglied behandelt het hele spectrum dat tot de liefde behoort: extase, hoop, zekerheid, twijfel, schuld, veiligheid, angst, geborgenheid, verlatenheid, illusie, desillusie, alle registers worden opengetrokken. Lassus en Palestrina drukten dat gamma uit in hun muziek en ook Serge Verstockt heeft een heel breed palet akoestische en elektronische middelen ter beschikking om dynamische bewegingen te maken van het extatische naar het donkere."Al deze indrukken als een muzikale en visuele vertaalslag van het Hooglied, worden in Canticum Canticorum gespreid over verschillende muzikale installaties die in een kerk opgesteld worden en waar het publiek naartoe kan stappen. De voorstelling houdt het midden tussen een concert, een poëzievoordracht en een installatie. "Serge Verstockt wilde de voorstelling breder maken dan een christelijke benadering en het Hooglied actualiseren", besluit Tobias Kokkelmans. "Ook in zijn beeldtaal zie je een dynamisch palet dat gaat van de ongebreidelde hartstocht tot aan de muren die begrenzen en verbieden. Enerzijds is er de euforie van het lichaam met Het zotte geweld van Rik Wouters en danseres Isadora Duncan als inspiratiebronnen en anderzijds zijn er 0beelden van ommuurde steden, door oorlog verwoeste steden, overal ter wereld, vroeger en nu. Voortdurend laveert de voorstelling tussen donkere diabolische oorlogssituaties en het geëxalteerde, van abstract tot concreet." Canticum Canticorum. Op 19 april om 21 uur in de Sint-Machariuskerk in Gent. Op 21 april om 22 uur in de Sint-Michielskerk in Antwerpen.Info: http://www.champdaction.be/nl/canticum-canticorum/