Met Ebony Oratorio brengt Brossé een aanklacht tegen de slavernij: het lijden van de slaven die vanuit Afrika naar Amerika werden gebracht, de weemoed en heimwee naar een verloren thuis, het harde werk en de nietsontziende folteringen, het misbruik, het leed en de onrechtvaardigheid. Dirk Brossé brengt professionele en amateurkoren samen op het podium: Helsinki Chamber Choir, Kalliope, Estonian Philharmonic Chamber Choir, het Elewijts Bachkoor en Vokalis. De ideale afsluiter voor de festivaleditie Mechelen hoort Stemmen - The Sound of Justice en het jaarlijkse slotweekend Tenso Days, rond hedendaagse koormuziek.

Mengvorm tussen Afrikaans en westers

Dirk Brossé over zijn creatie: "Ik vertel het relaas van miljoenen mensen die op een onschuldige ochtend vastgeketend worden om in een vreemd land onder vreselijke omstandigheden te gaan werken. Een deel van de teksten schreef ik zelf, maar het grootste deel werd doorheen de eeuwen opgeschreven door de slaven zelf. Ook de muziek weerspiegelt de thematiek. Sommige onderdelen, zoals Morning calls en Slave auction, zijn erg Afrikaans georiënteerd. De djembé die ik koos als begeleidend instrument, voegt hier de juiste couleur locale aan toe. Stukken als Kyrie en I have a dream leunen dan weer sterk aan bij de westerse muzikale taal. Ook de jazz, als soort van mengvorm tussen het Afrikaanse en het westerse, is nooit ver weg."

Zelfs voor wie de Belgische muziekscène maar vanuit de verte volgt, klinkt de naam Dirk Brossé vertrouwd. Als componist van musicals als Kuifje en de Zonnetempel en 14-18, en als regelmatige dirigent van onder meer het Nationaal Orkest van België en The Chamber Orchestra of Philadelphia behoort hij tot die muzikanten die het predicaat 'Belgisch' tot keurmerk maken.

Muzikale power

Met de orkestwereld als voornaamste biotoop en vooral instrumentale muziek op zijn repertoire, kruipt de componist bij Ebony Oratorio uit zijn comfortzone: "Ik heb ooit wel in een koor gezongen, maar de orkestwereld is een biotoop die ik van nature beter ken. Natuurlijk ben ik wel erg geïnteresseerd in vocale muziek, kijk maar naar de musicals die ik heb gecomponeerd. Ik was eerst een beetje verrast toen ik deze opdracht kreeg omdat er in dit land andere componisten zijn die inderdaad veel meer met koormuziek bezig zijn. Maar ik vind het altijd leuk wanneer men componisten niet te veel in een bepaalde hoek duwt. Ik ben blij om eens over het muurtje te kunnen kijken, en ik moet zeggen dat ik de smaak wel te pakken heb!"

"Ik heb vocale power nodig", zo vervolgt Dirk Brossé. "Ik wil dan ook dat de muzikanten voor hun ogen zien gebeuren hoe zwarte medemensen voor 5 dollar worden verkocht, samen met een ezel en een kip. Als je vanuit dat buikgevoel je stem gebruikt, dan krijg je een enorme rauwheid in de klank. Als de koren met dàt engagement zingen, dan kan er echt iets ontstaan!"

Ebony Oratorio, een compositie van Dirk Brossé voor Mechelen hoort Stemmen. Wereldpremière op zaterdag 13 mei in de Sint-Romboutskathedraal, Mechelen. www.mechelenhoortstemmen.be

Met Ebony Oratorio brengt Brossé een aanklacht tegen de slavernij: het lijden van de slaven die vanuit Afrika naar Amerika werden gebracht, de weemoed en heimwee naar een verloren thuis, het harde werk en de nietsontziende folteringen, het misbruik, het leed en de onrechtvaardigheid. Dirk Brossé brengt professionele en amateurkoren samen op het podium: Helsinki Chamber Choir, Kalliope, Estonian Philharmonic Chamber Choir, het Elewijts Bachkoor en Vokalis. De ideale afsluiter voor de festivaleditie Mechelen hoort Stemmen - The Sound of Justice en het jaarlijkse slotweekend Tenso Days, rond hedendaagse koormuziek. Mengvorm tussen Afrikaans en westersDirk Brossé over zijn creatie: "Ik vertel het relaas van miljoenen mensen die op een onschuldige ochtend vastgeketend worden om in een vreemd land onder vreselijke omstandigheden te gaan werken. Een deel van de teksten schreef ik zelf, maar het grootste deel werd doorheen de eeuwen opgeschreven door de slaven zelf. Ook de muziek weerspiegelt de thematiek. Sommige onderdelen, zoals Morning calls en Slave auction, zijn erg Afrikaans georiënteerd. De djembé die ik koos als begeleidend instrument, voegt hier de juiste couleur locale aan toe. Stukken als Kyrie en I have a dream leunen dan weer sterk aan bij de westerse muzikale taal. Ook de jazz, als soort van mengvorm tussen het Afrikaanse en het westerse, is nooit ver weg."Zelfs voor wie de Belgische muziekscène maar vanuit de verte volgt, klinkt de naam Dirk Brossé vertrouwd. Als componist van musicals als Kuifje en de Zonnetempel en 14-18, en als regelmatige dirigent van onder meer het Nationaal Orkest van België en The Chamber Orchestra of Philadelphia behoort hij tot die muzikanten die het predicaat 'Belgisch' tot keurmerk maken. Muzikale powerMet de orkestwereld als voornaamste biotoop en vooral instrumentale muziek op zijn repertoire, kruipt de componist bij Ebony Oratorio uit zijn comfortzone: "Ik heb ooit wel in een koor gezongen, maar de orkestwereld is een biotoop die ik van nature beter ken. Natuurlijk ben ik wel erg geïnteresseerd in vocale muziek, kijk maar naar de musicals die ik heb gecomponeerd. Ik was eerst een beetje verrast toen ik deze opdracht kreeg omdat er in dit land andere componisten zijn die inderdaad veel meer met koormuziek bezig zijn. Maar ik vind het altijd leuk wanneer men componisten niet te veel in een bepaalde hoek duwt. Ik ben blij om eens over het muurtje te kunnen kijken, en ik moet zeggen dat ik de smaak wel te pakken heb!""Ik heb vocale power nodig", zo vervolgt Dirk Brossé. "Ik wil dan ook dat de muzikanten voor hun ogen zien gebeuren hoe zwarte medemensen voor 5 dollar worden verkocht, samen met een ezel en een kip. Als je vanuit dat buikgevoel je stem gebruikt, dan krijg je een enorme rauwheid in de klank. Als de koren met dàt engagement zingen, dan kan er echt iets ontstaan!"Ebony Oratorio, een compositie van Dirk Brossé voor Mechelen hoort Stemmen. Wereldpremière op zaterdag 13 mei in de Sint-Romboutskathedraal, Mechelen. www.mechelenhoortstemmen.be