Geloof versus medische wetenschap

13/09/18 om 23:30 - Bijgewerkt om 15:42

Bron: Artsenkrant

In 'The Children Act/My Lady' schittert Emma Thompson als opperrechter die over netelige, vaak medisch getinte kwesties een oordeel velt. In haar privéleven zet haar partner haar ook voor een prangende beslissing. Krachtige, relevante prent.

Geloof versus medische wetenschap

Emma Thompsom, eens te meer briljant in The Children Act. © /

Regisseur Richard Eyre (van het voor Artsenkrant-lezers ooit in avant-première getoonde Iris) baseerde zijn film op het gelijknamige boek uit 2014 van Ian McEwan (Atonement) die zelf het script voor zijn rekening nam. Regisseur en scenarist werkten al vaker samen. Ofschoon McEwan eerst huiverig stond om iets aan zijn tekst aan te passen, blijkt het resultaat perfect voor het witte doek. De naam The Children Act ontleende hij aan de gelijknamige 'wet' die het welzijn van het kind boven alles stelt.

Zal de opperrechter die wet inroepen wanneer ze de casus voorgelegd krijgt van een doodzieke 17-jarige jongen, gediagnosticeerd met leukemie, die zelf zijn behandeling weigert op grond van de religieuze overtuigingen van zijn familie, getuigen van Jehova die elke vorm van bloedtransfusie weigeren?

Net tevoren had ze al een beslissing moeten nemen om aan een ziekenhuis toestemming te geven een Siamese tweeling te scheiden zodat toch een van de beide kinderen overlevingskansen zou hebben.

Naast Emma Thompson overtuigt Stanley Tucci als haar echtgenoot die een (h)echte relatie wenst en de Britse opkomende ster Fionn Whitehead die u misschien in Christopher Nolan's Dunkirk zag.

Hoe universeel de thematiek ook is, voor de gepaste toon die deze BBC-productie kreeg voor een dergelijk delicaat thema, verdienen de makers alle lof.

The Children Act draait al even in de zalen en wordt verdeeld door Cinéart.